E15A1891

Chceš začít, ale je toho tolik, že nevíš jak?

S jógou se roztrhl pytel a to láká k tomu začít taky. Vinyasa sem, hatha jóga tam, acro flow nahoře a jinové rozjímání dole. Prostě je toho tolik, že nevíš jak? Studia jsou zavřená a internet praská pod tlakem videí, že jdeš raději zas na gauč? To nevadí. Vykašli se na všechno přemýšlení a prostě začni!  Začni vědomě dýchat a zkoušet s tělem různý přirozený pohyby. Ale pokud potřebuješ trošku přehled, tak se pojď mrknout na malýho stopařova průvodce jógovou galaxií.

Jóga je podle mě jenom jedna, je to totiž dech. Dech který se díky pozicím rozvíjí a posouvá do celýho těla. Stylů, přístupů a způsobů předávání jógy, jóóó tak těch je velký množství. 

Cílem celé cesty je sat-čit-ánanada, tedy stav nekonečné blaženosti. Jakou cestou tam dojdeš už je na tobě. Proto si na začátek řekni, jestli hledáš dynamiku, jemnost, ztišení mysli nebo protažení těla.

 

Hledám dynamiku, chci si dát do těla!

Já si cestu k józe našla přes touhu být fit a mít hezký tělo! Myslím si, že to není vůbec špatná cesta, protože ásanovou praxí skvěle dosáhneš silnýho a pružnýho těla. Až za čas začala moje zápaďácká hlava vnímat všechny ostatní stránky celé filozofie a došlo mi, že jóga není cvičení. 

Mezi nejvíc rozšířený styly dynamické jógy určitě patří vinjása, v níž jde o synchronizaci dechu a pohybu. Určitě si už někdy slyšel o meditaci v pohybu, protože díky ponoření se do dechu objevíš pohyb těla a tím se uvolníš od toku myšlenek. Pravděpodobně si dost mákneš a opotíš se, záleží na lektorovi, co za ásanový tanec ti nachystá!

Když se řekne aštánga jóga, tak se spousta lidí pomalu křižuje, že to teda ne!! Že je to fakt tvrdý výcvik a totální cirkus plnej potu, bolesti a hlasitýho dechu. Hmm, tak se na to pojďme podívat. Od praxe aštánga jógy dostaneš přesně to, co budeš chtít. Jde totiž o ucelené série pozic, které se naučíš ve variantách pro tvoje tělo a cvičíš sám. Nikdo tě nevede! Takže ano, pokud máš „vnitřního nácka“, bude tvoje praxe tvrdý výcvik. Čemu se v praxi aštánga jógy nevyhneš je hlasitý dech, opravdu hodně potu a směr pohledu, ale o tom příště. 

Na fyzické praxi je postaven systém power jógy, v němž se vychází z pozdravů slunce a přechází se z pozice do pozice bez delšího setrvání. Takže tady ten tvrdej trénink můžeš krásně najít.

Hele jsem tak ve spěchu, že jemnost a klid je můj směr!

Hatha jóga je často definovaná jako ta „pravá a správná“ jóga. Dynamický tanec z pozice do pozice tu nenajdeš, spíš se dostaneš do hloubky jednotlivých pozic, kde se ti nabídne možnost práce s dechem a objevování vlastního těla. Vypnutí hlavy tu přichází právě díky tomu, že hloubáš nad sebou samým. 

Síla jin jógy je v naprosté pasivitě. Jak si to představit? Spousta stylů jógy pracuje především se svalovým aparátem, ale jinka jde hlouběji. Díky využití pasivity, dlouhé době v pozici a gravitaci se protažení a vyživení dostává až vašim kloubům, kostem, vnitřním orgánům a fasciím. Takže prostě ležíš a intenzita protažení a vyživení přichází po delší době. A víš co? Tento styl je velký oříšek, když ti hlava běhá jako králík! A přesně proto je tak báječná!

Jóga je dech ...

Hele žádnej styl není dobrej ani špatnej, prostě je! Takže ať už se vydáš, kudy chceš, bude to ok. Víš proč? Protože budeš dýchat! Roztáhni podložku, začni dýchat a užij si jógový dobrodružství. 

A pokud pořád nevíš, tak koukni na Dark Side Academy a vybuduj si díky programu Ranní jóga hezkej zvyk. 

Ranní jóga

sdílej s přáteli

Share on facebook
Share on email