E15A4850

Znáš svoje chodidlo?

Žiješ zdravě, sportuješ, chodíš na masáže? Jednoduše se věnuješ sobě a svýmu zdraví! Jenže občas tě třeba bolí záda nebo máš unavený kolena? A víš, kolik času stráví tvoje noha v ponožce a botě? A víš, proč je dobrý jí dát občas volnost? Nohy dost často nefungují a to z jedinýho důvodu. Prostě jsme se je odnaučili používat! 

Hele, naše chodidlo je obrovsky důležitý. Malý, ale důležitý! Nese celou naši hmotnost, umožňuje tuhle hmotnost přesouvat a umožňuje nám stabilitu a rovnováhu. Funguje na principu tlaků a protitlaků, kdy naše klenba tlumí a pruží všechny nárazy. Představ si teď klenbu třeba ve vinných sklípcích. Máš? Dobře. A teď si zkus vybavit jestli si ji někdy viděl podepřenou vprostřed tyčkou. Máš? Ok. Tak hele, i stavební klenba funguju na tlaku a protitlaku a v momentě, kdy ji začneš něčím pomáhat, tak se začne bortit, poruší se statika a jde to celý doprčič. Stejně tak jako u stavby tvý nohy. Dnešní super krásný a super funkční boty dávají každý den noze signály o tom, že může vesele odpočívat! Vede to k jedinýmu. Naše nohy se začnou bortit a lenivět. 

Zase troška otravné, ale důležité teorie. Lidská noha se skládá z 26 kostí, které obepínají silné vazy a krátké svaly. Tím se tvoří klenutost chodidla. Klenby máme dvě, příčnou a podélnou – ty jsou oporou těla. Ale aby tento systém fungoval, je nutný dbát o postavení chodidla. Rozložení váhy mezi patu, malíkovou hranu a palec je důležitý při stoji i chůzi. Hmmm? Už si stoupáš a zkoušíš to? Skvělý! Jsi při došlapu víc na vnitřní nebo vnější části chodidla? Máš rozmáčknutý prsty do země až bělají? Je víc zatížená pata nebo špička? Spousta otázek na tak malou část těla jako je chodidlo, viď? Protože noha důležitá. 

 

“Oslabená struktura chodidla je hlavní příčinou chronické bolesti pohybového aparátu v celém těle.”

Janet Travell

Všechno se vším souvisí a v našem těle tomu není jinak. Takže když se to začne kazit v našich chodidlech, jede to jak řetězová reakce třeba až k rameni. Postavení chodidla ovlivňuje postavení kotníků, kolen a kyčlí. Jde to však dál. Pokud neumíme dobře stát a chodit ovlivní to i postavení páteře. Stává se ti někdy, že tě po dlouhý procházce bolí kolena? Vnímáš někdy bolest spodních zad? A i když pravidelně cvičíš máš vypouklé bříško? Co třeba bolesti hlavy? Ano, tohle všechno může souviset se špatnou funkcí nohy. 

Omezení nohy? Všechno se dá napravit!

Při mé práci mám před očima spoustu lidských těl a právě na chodidlo mi zrak míří často. Plochá noha, vbočené palce, patní ostruhy, různé otlaky a kladívkové prsty. To je nejběžnější výčet toho co vidím.
Zvládneš zvednou jenom palce, roztáhnout všech deset prstů od sebe nebo jimi něco zvednout ze země? Jestli ne nezoufej, všechno se dá znovu naučit. Představ si svý nohy na chvíli jako ruce. Ruce taky nemáš celý dny zavřený v nějakým boxíku. Taky by zakrněla a neměla takový schopnosti. No a tady důležitost! Víš že bys měl mít ponožky klidně o dvě čísla větší než nohu? Prostě chodidlo chce volnost.

 

Chodidlo v józe

Jóga je báječnej nástroj jak poznat svý tělo. Ale! Pokud se plácáš na podložce bez vnímání sebe, těla a dechu, tak si tak akorát víc uškodíš. Co tím myslím? Vem si takovou pozici bojovníka dvojky. Je to super silná a zároveň klidná pozice. Síla v ní vychází právě z pevnosti a pružností tvých chodidel. A teď si ji zkus představit. Máš? Tak kam míří tvoje přední koleno? No většinou se tam umíme tak napasovat, že jsme rádi, že dýcháme a na nějaký koleno s*** pes. A to je škoda. Raději si zmenši krok, nechoď tak hluboko, dýchej plynuje a vnímej jenom svoje plosky noh! Najednou má ta pozice úplně jinej rozměr. Jednoduší, ale přitom intenzivnější. Pěkně rozložíš váhu mezi patu, malíkovou hranu a palec a tvoje koleno už nebude mířit dovnitř. 
Báječnej trénink pro tvoje nohy je sed na patách. Je to k nevydržení? Nepustí tě nárt? Začni pomalu a dej se mezi chodidla blok nebo polštář a protahuj nohu jemně a chvíli. Snaž se aby ti nešly paty do stran, ale opravdu byly na nejvyšším bodě klenby. A opravdu i minuta je skvělá! Varianta je i sed na vysokých patách. Tam si dej druhou minutu, jo?

Trénuj, stimuluj a zkoušej svoji nožku

Pojď si z toho udělat výzvu a každej den si pohraj s chodidlem. A pokud nevíš ani za mák co dělat, tak přikládám malou inspiraci. 

Pracuj všemi prsty

Zkus si zvednou jenom palce, ale nepropadej se dovnitř na palcovou hranu. Drž pěkně pořád ty tři body (palec malík pata) a tím drž kolena pěkně v centru. A teď to vyměň, zaboř palce do podložky a zvední ostatní prsty. Uf už teď si se možná zapotil a to jsme na začátku. Zvedni všech deset prstů a roztáhni je do vějíře a pomaličku pokládej od malíčku až po palec zpátky do země, znovu je zvedni a pokládej obráceně od palce až po malíček a pořád držíš rozložení váhy viď? 

Vem si ponožku  a propleť ji mezi všemi prsty a jen je ohýbej dolů a nahoru. Tohle by mělo být hodně fajn a hodně příjemný, tak si to dopřej klidně 5 minutek a potom tu ponožku nechej na zemi a začni ji prsty na noze zvedat a zase pokládat. Střídej si nohy jo.

 

Použij masážního ježka nebo tenisák

Sedíš pořád na komplem a říkáš že nemáš čas si trénovat chodidlo? Dej si pod stůl nějakou kulatou věc a snaž se s ní čas od času hrát, zkus na ni tlačit každou částí nohy, od předu až k patě. Můžeš po míčku jen tak jezdit, střídat tlak a rychlost. 

Hraj si

Zkoušej chodit bosky, když to půjde. V přírodě i doma. Můžeš si čistit zuby na jedné noze. A pokud chceš do své nohy investovat pořiď si domů ortopedickou podlahu, my ji máme v koupelně a je to velká sranda. Chodidlo si můžeš třeba každý večer masírovat. Jednoduše si hýčkej svoje chodidla.

Když jsem byl mladý, zjistil jsem, že palec na noze mi vždycky udělá díru v ponožce. 
Tak jsem přestal nosit ponožky.“

Albert Einstein

Začneš se své noze víc věnovat? Zkusíš ji poznávat a dbát na to, aby se jí dařilo? Jestli ano můžu ti zaručit, že hodně brzo poznáš, jak super důležitý to je. 

sdílej s přáteli

Share on facebook
Share on email